Avui a la ràdio, al dominical, ens han preguntat per la proposta de desviament de la Nacional II. L’estudi informatiu de millora de la N-II fet pel Ministeri de Foment i lliurat als ajuntaments del Maresme proposa desviar la NII a prop de la C-32 i en reconvertir l’actual NII en una via cívica. Recordem que des del PSC i des de totes les formacions maresmenques s’havia demanat la desaparició de l’actual traçat de la Nacional II. En aquests moment tan sols hi ha aquest estudi, però coincideix en què hi ha voluntat al Ministeri i a la Generalitat per a fer aquest pas (i també diners sembla). Quins avantatges té la proposta? Permetria que la NII es recuperés pels pobles, alguns d’ells com Caldes en farien festa major, però d’altres, com Arenys també. Ens imaginem una via per a poder passejar lliure de l’excés de cotxes i que a més pogués resoldre problemes circulatoris de la vila? La circulació interna d’Arenys té un tap que és la NII. Com que no podem fer que la nostra circulació interna passi per una carretera plena de cotxes hem de sobrecarregar altres carrers. Un d’ells és el carrer de la Perera i un altre el de Sant Joan o Anselm Clavé. Una NII reconvertida en via cívica podria ser el final i inici natural del Rial del Bareu i facilitaria una disminució important en el trànsit dels carrers esmentats en els que fins i tot es podria plantejar la peatonització. Per altra banda tots els pobles d’interior tenen el greu problema d’arribar a la NII col.lapsant el tràfic dels altres pobles. Quanta gent d’Arenys de Munt o Premià de Dalt, per exemple, han de passar i una molt bona estona pels pobles de mar per arribar a una carretera cada cop més plena de semàfors i de rotondes quan el millor seria que entre els dos pobles hi hagués la via comunicativa?.
El problema sorgeix quan algú creu que ha trobat una solució meravellosa. Fem l’autopista gratis i tots els problemes resolts, diuen. I aquesta música sona bé, però té trampa. La trampa és que l’autopista no pot recollir el tràfic de la NII amb plenes garanties de no quedar col·lapsada. No conec cap poble o grups que apostin per aquesta solució i que diguin al mateix temps que el seu poble no ha de créixer. Tots volen que el seu poble tingui més habitants,... i hi haurà més habitants!. Però volem condemnar els habitants actuals i futurs a estar aturats a la carretera com ja ens passava fa uns anys? (i encara ara en certs moments?). Quants plans d’urbanisme aposten pel creixement sense pensar en la generació de llocs de treball, la qual cosa vol dir que forçosament hi haurà més mobilitat?
Naturalment aquest plantejament no vol dir que la carretera es faci de qualsevol manera ni que es vulgui renunciar a la gratuïtat de l’autopista. Però sí que penso que és interessant el criteri pel qual qualsevol ciutadà del Maresme ha de tenir l’oportunitat d’arribar a Girona o a Barcelona en mitja hora i que també pugui anar d’Arenys a Cabrils d’una manera raonable. I això amb una única carretera no es pot aconseguir. Paro de parlar del trànsit de cotxes, un altre dia parlaré dels trens.
dilluns, de febrer 13, 2006
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada